Sakine Madon står inte för Yttrandefrihet?

Publicerat: 10 maj, 2009 i Piratpartiet, Sakine Madon

Jag läste i Sakines senaste krönika (Krigspsykos i Bloggosfären) om att Piratpartister uppträder mer som fanatiskt religiösa än Jehovas Vittnen, eller som hon uttrycker det:

Men många av tangentbordskrigarna får Jehovaaktivisterna vid min pendeltågsstation, med sina ”VAKNA!”-broschyrer, att verka ha stenkoll på världen.

Hon fortsätter längre fram med:

”Man ska kunna bli avstängd från nätet utan rättegång om EU fattar fel beslut”, påminner de om i nästa ansträngda andetag. Som om det vore en nyhet. Det har man kunnat bli länge.
Ring upp din internetleverantör och förklara att du surfar barnporr så ska du se vad som händer.

Och hon fortsätter i samma linje med att förlöjliga Piratpartister och påstår att de i princip är en ny halleluja-sekt utan koll på världen och följer sin helige ledare Rick Falkvinge i allt han säger (nåja, inte riktigt med de orden, men genom att tolka tonen och ordvalen i hennes krönika så får man i princip fram det budskapet).
Men, jag minns hur hon tidigare skrivit i Stockholm City om yttrandefrihet, om kurders utsatta situation och om hur en barnbok om Pippi inte fick passera tullen i Turkiet (Pippi förolämpar kanske Atatürk – Sakine Madon). Jag läste ofta hennes artiklar och tycker att hon är en väldigt begåvad retoriker. Hon brukar ha väldigt intressanta synpunkter och är inte alls rädd för att lufta dessa, vilket jag personligen har berömt henne för vid ett tillfälle.
Vi behöver dessa personer och jag gillar att hon vågar vara som hon är. Jag gillar att hon vågar vara politiskt inkorrekt, att hon spottat på jantelagen och att hon vågar ta upp känsliga frågor, just för att hon anser att en orättvisa har skett. Tyvärr börjar jag undra ifall hon inte bara är en hycklare som är för yttrandefrihet endast när det passar henne?

Har man ett nytt parti på gång som faktiskt vill kämpa för frågor som ens eget parti inte vågar ta i med en fyra meter lång tång så borde man väl ändå vara glad för det?
Piratpartiets högsta önskan är inte att komma in i Riksdagen eller EU-parlamentet. Deras högsta önskan är att deras frågor tas upp och behandlas seriöst och genomförs. Detta är en stor skillnad mot vad de andra etablerade partierna sysslar med. Jag minns när MP var ett sådant parti…
Detta parti väljer Sakine nu att attackera? Det tycker jag känns väldigt tråkigt då hon själv verkar stå för samma frågor och har även i en Krönika i Stockholm City skrivit om att tillslaget mot TPB luktar lite som Kina och menade att saker händer i landet som egentligen inte borde hända.
Nåja.. Jag kommenterar slutligen hennes kritik och postar då följande:

Jag gillar normalt de krönikor och spalter du skriver, har hängt med ända sedan du skrev i Stockholm City. Du är en duktig retoriker, men i den här spalten ser jag inte mycket finess… endast påhopp utan något annat kreativt än hur du bygger upp en hel sida av förlöjligande av ett parti som kämpar för att återinföra demokratin. Du nämner att staten vill kontrollera vad vi äter men du säger inget om att man planerar en slags extra skatt på godis och fet mat. Det är väl trots allt en kontroll?

Du nämner att man blir avstängd för barnporr, men det kan man väl åka dit för rätt rejält ändå? På samma sätt som bankrån? Vad vi ser för åtgärder just nu kan sluta i att siter som Flashback kan bli förbjudet.
Minns du inte din egna krönika om tillslaget mot TPB, när du själv uttryckte din ilska och nämnda ”Kina”? Eller var det din bror som sade det och du höll med i din spalt? Vi är faktiskt inte långt ifrån.

Att vi skulle vara konspirationsteoretiker är ju inte så konstigt när Britterna vill införa en slags militäranstalt som ska ersätta skolorna, FN vill förbjuda kryptering av datatrafik och anonymiseringstjänster, lagar har införts som förenklar övervakning på internet och för privatpoliser att jaga enskilda individer, EU villl diskutera möjligheterna till en slags internationell internetpolis i stil med Interpol, men som kan läggas på entreprenad till privata intressenter och detta ska finansieras med skattepengar… Med dagens riksdagspartier har vi sett den här utvecklingen pågå i 6 år, alltså med två olika regeringar. Ingen har ju haft något intresse av att sätta stopp. Vill du då påstå att vi är konspirationsteoretiker? Att vi är fanatiskt religiösa? Vi vill iaf återinföra demokratin till världen och jag ser inget fel i det. Vi vill dessutom få bort alla odemkratiska medel för att skapa nya lagar.

Det försvann en timme senare. Jag trodde att något var fel och postade om hela svaret men… ack, även det försvann ytterligare en kvart senare.
Det kan ju bara innebära att hon gått igenom kommentarerna och raderat.
Skulle det då betyda att Sakine Madon, Yttrandefrihetens och Rättvisans självutnämnda krigare, censurerar? Att hon går igenom svaren och agerar någon slags polis? Det här var väldigt lustigt då hon själv uttryckt sitt förakt mot folk som tidigare modererat kommentarerna. Läs själv!
Men… av rädsla för att hon skulle radera även den posten så väljer jag att klistra in informationen här:

Inga ursäkter kvar. Arabjävel.

Nu har till och med kommunist-Ali bloggat om det. Så, nu saknas ursäkter att missa. Självfallet har man inget bättre för sig en fredagkväll än att besöka Lava och lyssna på ett gäng gnälliga politiker (och så jag & svennen Carlos, då).

Skrev en kommentar på Alis blogg och frågade om moderatorn inte sitter i Ung vänsters förbundsstyrelse. Märkte att han fixat ett nytt system där han kontrollerar alla inlägg innan publicering. Måste vara jobbigt.

Efter att man läst igenom kommentarerna hade hon tydligen retat sig på den här ”Ali” och kommenterat ett blogginlägg. Han raderade det, vilket renderade i ett litet bråk och ett underligt ordval i rubriken (hade väl att göra med debatten de skulle delta i?). Vad hon fokuserade på verkade vara att han faktiskt raderar vissa kommentarer ”som inte passar”.
Nåja.. Jag fick själv känna på detta blev då fundersam och tänkte att ”Har kvinnan hycklat under dessa år? Eller är yttrandefriheten något man kämpar för endast när det passar?”
Ja.. man kan ju undra. Eller hur, Sakine?

kommentarer
  1. Sakine skriver:

    Hej,Först: jättekul att du läst det jag skrivit, det värmer.Sedan: Jag är fortfarande ”extremist” när det kommer till yttrandefrihet. Tror att du misstolkar min senaste kolumn. Jag har inget särskilt fokus vid PP, även om de har representanter som har en hysterisk retorik. Integritetsfrågor är viktiga, men som ”kampen” förs nu tror jag att man hamnar fel ibland (överakningskameror gav jag som exempel). För det tredje: jag har ingenting med moderering av kommentarer att göra. Ingenting med jobbet på webben att göra ö.h.t. Mejla mig gärna på sakine.madon@expressen.se om du har fler funderingar.

  2. Lucio skriver:

    Isf har jag missuppfattat det helt. Jag har kvar den här bloggen och får stå för det jag skrivit. Jag ber samtidigt om ursäkt för min feltolkning och jag tar helt tillbaka det elaka jag sagt om dig isf. ;)Medan jag tycker att Nima Daryamadj är den roligaste kolumnisten så tycker jag fortfarande är du är den bästa då du, som jag nämnt här ovan, vågar stå för rättvisan.Vad gäller censuren så måste det isf ha varit någon från Expressen. Jag ber isf om ursäkt även för det påhoppet..Vad vi får ut av den här bloggen?Inte en jävla aning, förutom att jag hade helt fel och överreagerade.Tack för att du skrev en kommentar så att jag fick en chans att omvärdera det du skrivit.

  3. […] mig på en av de professionella tyckarna. Det blev en lärorik och smått genant upplevelse att bli uppläxad av Sakine Madon just den gången, med tanke på att jag med mitt inlägg i en debatt ofrivilligt lyckades bevisa […]

Lämna en kommentar